Hedda & Anna

När internet mobbning går för långt.

Kategori: Allmänt

Som ni kanske läst i tidningarna så har en 13 årig flicka tagit självmord nyligen efter att ha blivit mobbad på internet.Hon är bara en av 1000 som tar livet av sig, efter att ha blivit mobbad via internet.
Tumblr_mgh8jfhww91rxp1xao1_500_large 
 
Det jag tror folk tror är att bara för du inte säger det i person så gör det inte lika ont som om det är på facebook? För det gör det, jag blev själv utsatt för internet mobbning. Det är hemskt. Det finns inget du kan göra åt det, det står där och du kan läsa det om och om igen och det gör ont lika mycket som när du läste det första gången. Det värsta med internet mobbning är att den finns där föralltid, visst du kanske kan ta bort det där inlägget från din logg men vilken skillnad gör det? dina kompisar har redan sett det, du har redan läst det, du har redan känt den smärtan. Men det är där det går en gräns. Varje år drabbas flera tusen människor av internet mobbning och det finns tillfällen där det bara går för långt? Du skickade den där snälla killen en naken bild och plötsligt har varenda jävla person sett den? Det känns hemskt, du känner dig smutsig, äcklig, slampig och helt värdelös? men det är du inte. Alla gör misstag? liksom var hade världen vart nu om ingen gjorde misstag? ingenstans!
Det som gör att det är så lätt att internet mobba är att mobbaren har tillgång till ditt privata och sociala liv, När du blir mobbad på internet är det lätt att dölja, skolan kan inte direkt see allt du eller någon annan gör på facebook. När jag själv blev utsatt ville jag först inte berätta för non förutom några av mina närmaste kompisar  men det blev bara värre och värre och tillslut orkade jag inte mer. Jag hade fått nogg, dem var överallt, dem ringde till mina föräldrar och ville prata med mig bara för att säga taskiga kommentarer, skrev saker på skype,facebook och allt, det kändes som om jag var fången och vågade tillslut knappast logga in på facebook för jag var rädd för att ha fått en till medelenade, Om du blir mobbad, physikt, på internet eller något annat sett, säg till din skola,kompis,förälder och få hjälp för det blir bara värre om du håller det in och du är inte ENSAM, jag vet att det kan kännas så, så som om du är den ända som får såna här meddelanden och taskiga kommentarer men det är du inte. 
 
Min poäng med det här inlägget var att berätta till dem som kanske utsätter andra personer via internet att du kanske tycker att ett taskigt meddelande skadar inte men det gör det och att om du har problem med det här, så finns det alltid en utväg, du är inte svag/töntig/konstig bara för du vill ha hjälp eller säger till en vuxen, det gör dig stark.
 
Kram,
Anna xox

Kommentarer


Kommentera inlägget här: